(Preklad textu z https://www.wordonfire.org/articles/barron/knowing-who-we-are-knowing-what-we-are-supposed-to-do/)
Tuto jesen budem prezentovat pred ucitelmi a zamestnancami strednych skol Los Angelskej arcidiecezy. Tieto besedy sa konaju kazdorocne a venuju sa pravidelnemu cyklu tem. Tento rok je temou moralka. Mam stastie! Tipujem, ze diskusie o doktrinach, cirkevnej historii alebo pastoracnej praxi by nevyvolali prilis vela problemov, ale pri etike je prakticky zarucene, ze ludi nahneva, najma teraz ked su problemy sobasov osob rovnakeho pohlavia, transgenderizmu a asistovanej samovrazdy take aktualne v povedomi verejnosti.
Nie som si isty, ci svojich posluchacov potesim alebo sklamem ale v mojich prednaskach sa nebudem venovat tymto vybusnych otazkam. Som skutocne presvedceny, ze vela nepokoju a zmatku je sposobenych prave chapanim katolickej moralky predovsetkych ako nastroja na posudzovanie tychto zalezitosti. Cisto racionalny alebo deduktivny pristup ku kontroverznym etickym rozhodnutiam je do znacnej miery cvicenim ktore sa mina ucinku. Pretoze aby sme vedeli ako sa spravat ako krestania, najskor musime vediet kto sme ako krestania. Pochopit ako treba konat sa da len ak pochopime akej hry sme sucastou. Velky biblicky ucenec N.T. Wright povedal, ze vacsina z nas je ako herci, ktori su obleceni na Hamleta, ktori si spravne zapamatali vsetky repliky z Hamleta a ktori dokladne pochopili temu Hamleta. Jediny problem je, ze sme v Romeovi a Julii. Preto to, co zdielam s dobrymi ucitelmi arcidiecezy L.A. je prevazne krestanska antropologia, co je len odborny vyraz pre popisanie hry v ktorej sa nachadzame a ulohy ktoru sme v nej dostali.
Podobne ako velke Shakespearove hry, aj drama dejin spasy pozostava z piatich aktov: Stvorenie, Pad, Sformovanie Izraela, Prichod Mesiasa a Cirkev. Pochopenie dynamiky vsetkych piatich aktov je nevyhnutne na to, aby ste vedeli ako sa spravat. Podme teda postupne. Podla stale dychberuceho poetickeho rozpravania v prvej kapitole Genezis svorene veci vychadzaju usporiadanym a harmonickym sposobom z ruky Stvoritela. Slnko, mesiac, planety, hviezdy, samotna zem, zvierata, dokonca aj tie veci, ktore sa plazia po zemi, vchadzaju do existencie ako akysi majestatny liturgicky sprievod. Co tymto autor ukazuje je, ze poprve ziadna z tychto veci - z ktorych vsetky boli v tej ci onej dobe v starovekom svete predmetom uctievania - nie je bozska. Po druhe, ze vsetko nachadza svoj zmysel vo vzdavani chvaly Stvoritelovi. Je mimoriadne dolezite, ze poslednym prvkom tejto prehliadky - podobne ako posledna postava v liturgickom sprievode - je ludska bytost. Mame tu vidiet nasu identitu a nasu ulohu: vzdavat chvalu Bohu v mene celeho stvorenia. Pred padom bol Adam prvym knazom.
Co je Pad? Co sa stane v druhom dejstve, je strata nasej knazskej identity. Siahnutie po strome poznania dobra a zla nas privedie k uctievaniu vlastneho ega namiesto Boha a tato zle zacialena chvala prinasa chaos. Veci sa rozpadaju vo vnutry aj vonku, to znamena v nasich srdciach aj v prirodzenom poriadku - a zahrada sa stava pustou. Napriec celou Bibliou je zakladnym problemom - hoci sa prejavuje politicky, kulturne, psychodynamicky a pod. - vzdy zla chvala.
Ale Boh svoj lud neopusta, naopak zahaji zachrannu operaciu. Pocnuc zmluvou s Abrahamom Boh formuje narod podla svojej mysle a srdca; vyberie urcity kmen aby ho spravne uctieval, aby bol jeho knazskym ludom. Jeho konecnym cielom je pouzit Izrael na poucenie vsetkych narodov sveta. Hora Sion, miesto chramu, miesto spravneho uctievania sa ma stat magnetom pre cele ludstvo: “Tam vystupuju kmene, kmene Hospodina” (Zalmy 122:4). Cela drama Izraela je obsahom tretieho dejstva.
Ale znova a znova pocuvame, ze Izrael nenaplna svoje vysoke poslanie, ze zlyhava vo svojom povolani uctievat iba Pana samotneho. A tak ti najlepsi a najbystrejsi spomedzi vyvolenych ludi zacinaju snivat o Mesiasovi, postave ktora by predstavovala plnu realizaciu poslania a identity Izraela. Prichod tohto pomazaneho je ustrednou dramou svrteho dejstva. Stale zarazajuce tvrdenie prvych krestanov je, ze tesar z Nazareta Jezis je tymto dlho ocakavanym Mesiasom, tym v ktorom sa verny Jahve konecne stretava s vernym Izraelom. Vsimnime si prosim ako je Jezis dosledne prezentovany ako knazska postava. Jan Krstitel ho vyhlasuje za “Baranka Bozieho”; na vrchole svojho zivota prichadza do svateho mesta Jeruzalema a cisti Chram, vyhlasujuc: “Znicim toto miesto a za tri dni ho znova postavim” odkazujuc na Chram svojho tela. A na krizi, nesuch hriechy sveta, prinasa poslednu knazsku obetu, prinasa pravu chvalu svojmu Otcovi a privadza hriesne ludstvo spat do suladu s nim. To je presne dovod preco sv. Pavol vo svetle zmrtvychstania hovori o Jezisovi ako o “novom Adamovi”, teda o tom, ktory obnovuje ludsku rasu aby spravne uctievala.
Teraz sme pripraveni na dejstvo piate a spravny kontext na rozpravanie o moralke. Piate dejstvo je zivotom a dielom Cirvi. Vsetci pokrsteni, nastepeni na Jezisa, udy jeho mystickeho tela maju robit to co robil Jezis a byt tym kym bol Jezis. Ako povedal Pavol, mame “obetovat svoje tela ako zive obete Panovi”. To znamena, ze mame premenit kazdy aspekt seba - mysel, volu, osobne zalezitosti, pracu, oddych a ano aj sexualitu - na skutky uctievania. Aby to bolo jasnejsie, nase tela a ich tuzby nepatria nam, nie su urcene na to aby sluzili nasim sebeckym zamerom. Su navrhnute tak aby sa obracali k Boziemu zameru, co znamena ze maju byt pouzivane pod zastitou lasky. Teraz je mozne pochopit, preco je Cirkev taka narocna pokial ide o sex, preco tak pevne stoji proti rozvodom, antikoncepcii, manzelstvam rovnakeho pohlavia, masturbacii, atd. Nie je to preto, ze Cirkev je proti sexu alebo proti rozkosi alebo proti sebaurceniu. Je to preto, ze Cirkev je za obratenie celeho zivota na akt radikalnej lasky. A jej najvrucnejsim zelanim je, ze kvalita pravej chvaly pritiahne cely svet ku Kristovi. Uvedomujem si, ze to znie cudne ked to takto hovorim; ale moralne zivoty pokrstenych nie su v konecnom dosledku pre nich; maju byt solou a svetlom pre zvysok ludstva.
To, co hovorim ucitelom katolickych strednych skol v L.A. je to, co chcem povedat vsetkym katolikom: nebudeme vediet ako sa spravat, kym nebudeme vediet kto sme. A nebudeme vediet kto sme, kym si neuvedomime v akej hre hrame!